Deze website gebruikt cookies. Cookies verbeteren de gebruikerservaring en helpen deze website beter te maken. Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Meer lezen: Privacybeleid
melding sluiten

Het laatste motor nieuws

Yamaha-mt07-akrapovic-13-1600x1200.jpgYamaha-mt07-akrapovic-22-1600x1200.jpgYamaha-mt07-akrapovic-20-1600x1200.jpgYamaha-mt07-akrapovic-15-1600x1200.jpg

Column: Akrapovic-uitlaat!

Moet ik het wel doen? Moet ik het niet doen? Het laten installeren van een volledig Akrapovič-uitlaatsysteem doe je niet zomaar. De uitlaten van Akrapovič zijn namelijk allesbehalve goedkoop. Na lang wikken en wegen – en lang sparen – heb ik toch besloten om de knoop door te hakken. De installatie van de uitlaat deel ik graag met andere liefhebbers.

GEEN COMMERCIEEL VERHAAL
Laat ik dit eerst maar eens benadrukken: dit is géén commercieel verhaal, maar een verhaal van een liefhebber gericht aan andere liefhebbers. Geen korting dus, of iets dergelijks. Maar gewoon een blik achter de schermen, omdat ik dat graag deel met andere liefhebbers. En omdat misschien meer motorrijders interesse hebben in een Akrapovič-uitlaat.

RACING LINE TITANIUM MT-07
Akrapovič is zo´n beetje dé standaard geworden als het gaat om uitlaatsystemen. Diverse motorfabrikanten maar ook verschillende automerken gaan met de uitlatenbouwer in zee. Yamaha heeft voor de MT-07 zelfs een speciale (optionele) uitlaat laten ontwikkelen voor de nog altijd populaire MT-07. De naam van deze uitlaat is Racing Line Titanium MT-07 – productcode S-Y7R5-HEGEH – voor de Yamaha MT-07/FZ-07. Een fraai ding met MT-07-opdruk. Dus hij past perfect bij deze tweewieler.

MEER POWER, MEER KOPPEL, MINDER GEWICHT
Je wint met dit uitlaatsysteem 2,2 kW aan vermogen bij 9.000 toeren per minuut mee en 3,6 Nm aan koppel bij 5.350 toeren per minuut. Ook bespaar je wat gewicht, want dankzij de titanium uitlaat snoep je 1,9 kilogram van het totaalgewicht af. Niet dat je hier iets van merkt overigens, maar het zijn leuke cijfers om te vertellen aan je motorvrienden.

HOEFT NIET
Toen ik de MT-07 kocht, nam ik bewust de keuze om er geen Akrapovič-uitlaatsysteem onder te laten schroeven. De 75 pk sterke tweepitter van de MT-07 klinkt namelijk af fabriek al best lekker. Vooral vanaf 6.000 toeren per minuut komt het blok goed tot leven. Maar het bestaan van het uitlaatsysteem liet mij niet los. Ik bleef er stiekem naar kijken. En luisteren.

VERSCHIL
Op de website van Akrapovič is het namelijk mogelijk om geluidsfragmenten te beluisteren van dit uitlaatsysteem. Toen ik dát hoorde, was ik eigenlijk al verkocht. Wat een verschil! Dit titanium uitlaatsysteem maakt van de MT-07 een compleet andere motor. En omdat je maar één keer leeft, werd het in mijn optiek tijd om er eentje te bestellen.

MONTAGE IS BINNEN 45 MINUTEN EEN FEIT
De demontage van het originele uitlaatsysteem is feitelijk een kwestie van een paar schroeven. Uiteraard moet ook de uitlaatsensor even worden afgekoppeld. Maar heel spannend is dat allemaal niet. Ook het volledige Akrapovič-uitlaatsysteem monteren is een kwestie van plug-and-play. Binnen 45 minuten is het een feit. De nieuwe uitlaat is geïnstalleerd. Dat ziet er lekker uit! De twee titanium uitlaatbuizen zijn nu nog grijs/goud van kleur, maar dat wordt op termijn blauw, want titanium verkleurd. De buitenkant van het uitlaatsysteem is eenvoudig te verzorgen met WD40. Insmeren en je buitenkant blijft in topconditie.

IK SCHRIK ER GEWOON VAN!
Goed, nu de uitlaat is gemonteerd, kan de MT-07 van de brug. Monteur en motorliefhebber Wouter start m’n MT-07 voor het eerst met de nieuwe Akrapovič-uitlaat. Uiteraard moet ik dat heugelijke moment even filmen. Maar van de eerste start schrik ik gewoon, haha! Vandaar het schokje in de video… Maar even zonder gekheid: dit is kicken! Het uitlaatsysteem maakt van de MT-07 een compleet andere motor. De funfactor is nu twee keer zo groot. Spijt? Nooit. Dit Akrapovič-uitlaat voor de MT-07 is absoluut de moeite waard.

Met dank aan Van Meel Motoren in Made voor de gelegenheid om de demontage/montage te kunnen fotograferen. Normaal is dit namelijk niet mogelijk.

motorrai.nl
redacteur: Bart Oostvogels
12 januari 2019



Vraag nu een proefrit aan op de motor van je dromen!